Przewiń do głównej treści

🕹️ Wirtualny escape room z AI

Grudzień, czas świąt 🎅 i dłuższego wolnego, więc zamiast kolejnej analizy postanowiłem udostępnić darmową grę (online) escape room 🎁.

Widok wirtualnego escape room-u
Wirtualny escape room w formie tekstowego chat-u
TL;DR chcę grać w grę od razu 🎮

Pomysł na wirtualny escape room
#

Pomysł na zrobienie wirtualnego escape room zrodził się kilka miesięcy temu, gdy zobaczyłem ten tweet:

Pieter Levels wykonał grę z fabułą i grafiką korzystając z prostego promptu dla ChatGPT. The Secret of Monkey Island: Amsterdam ma wyznaczoną strukturę i ramy fabularne, ale każdorazowo generowana rozgrywka różni się od siebie. Sam pomysł bardzo mi się spodobał, pomyślałem że w podobny sposób mogę zrobić curowy escape room - wystarczyłoby tylko umożliwić podanie tematu rozgrywki i kilku dodatkowych informacji.

Żeby robić analizy potrzebuje zbierać i przetwarzać różnorodne dane. Do tej pory bazowałem na tym co zebrali i skatalogowali inni. Co ma tą wadę, że nie zawsze mam dostęp informacji umożliwiających wykonanie jakiegoś przydatnego raportu.

Własny symulator Escape room, w którym fabuła i zagadki są generowane przez AI, pozwala zebrać potrzebne mi dane bez konieczności otwierania (wielu) różnorodnych lokali.

Jak udostępnić escape room za darmo w internecie?
#

Skopiowanie pomysłu 1:1 z gry Pieterea okazało się być zbyt ograniczające - do grania jest subskrypcja na ChatGPT plus (~20 USD miesięcznie), co wykluczałoby pewnie z 99% odwiedzających, a chciałem żeby mój escape room był dostępny za darmo dla wszystkich.

Postanowiłem skorzystać z wersji ChatGPT dla programistów (poprzez API) - tutaj to ja pokrywam koszty, więc stworzenie rozbudowanej gry z grafiką i bogatą fabułą stało się nagle kosztowne. Musiałem więc ograniczyć się do prostszej wersji, gdzie do wyboru są tylko predefiniowane odpowiedzi, nie ma grafiki, a liczba zagadek jest ograniczona do 4.

Zasada działania wirtualnego pokoju zagadek
#

Gra rozpoczyna się od prostego formularza, gdzie możesz zdefiniować parametry swojego pokoju. Do podania jest:

  • temat (scenografia) gry
  • dodatkowe szczegóły
  • poziom trudności
  • kategorii ER (kryminalny, przygodowy)
  • poziom strachu
  • dla kogo / na jaką okazję jest przeznaczony (dla dzieci/na kawalerski itd.)

Całość opiera się w zasadzie nana trzech promptach. Pierwsza, ogólna instrukcja:

Jesteś kreatywnym mistrzem gier typu escape room. Zachowaj ciągłość fabularną i twórz wciągające zagadki, które logicznie łączą się z poprzednimi wydarzeniami i intro. Każda zagadka powinna mieć inną mechanikę. Zapewnij wystarczającą ilość informacji lub odniesień do prawdziwych faktów i osób, aby gracz mógł odgadnąć rozwiązanie. Odpowiadaj tylko w języku polskim

Wprowadzenie do gry:

Generowanie wprowadzenia do gry escape room na podstawie informacji podanych w języku polskim.

  • temat: ‘{theme}’,
  • szczegóły: ‘{description}’,
  • trudność: ‘{difficulty}’,
  • kategoria: ‘{category}’
  • przeznaczony na ‘{occasion}’ Możesz pominąć dowolne z tych trzech: trudność, kategorię i przeznaczenie, jeśli nie mają sensu. Nie umieszczaj zagadek w odpowiedzi, staraj się nie przekraczać 500 znaków. Zacznij bezpośrednio, bez powtórzeń podanych informacji

Zagadki:

Wygeneruj zagadkę tekstową escape room o numerze {puzzle_counter} tematu {theme} i opisu {description}. Nie powtarzaj tych informacji w scenariuszu, używaj języka polskiego. Podaj wystarczającą ilość informacji lub odniesień do prawdziwych faktów i osób, aby gracz mógł odgadnąć rozwiązanie. Upewnij się, że jesteś w stanie rozwiązać tę zagadkę,wyjaśnmienie zagadki powinno być szczegółowe. Nie przekraczaj 500 znaków. Powinny być dostępne 3 opcje (odpowiedzi) i tylko jedna poprawna. Nie powtarzaj pomysłów z poprzednich zagadek, za każdym razem twórz unikalne i różnorodne pytania. Poprzednie pytania z odpowiedziami:

Początkowo miałem ogromny problem z halucynacjami AI. Dla przykładu opis zagadki wyglądał tak:

Znajdujesz starą księgę w której są różne daty, która jest poprawna?

  • 1995
  • 2001
  • 2002

I wyjaśnieniem było: w tym kontekście to 2001 jest poprawną odpowiedzią. Gdzie nigdzie nie było żadnej wskazówki czy odwołania do którejkolwiek z tych dat.

Sytuację poprawiło to zdanie:

Podaj wystarczającą ilość informacji lub odniesień do prawdziwych faktów i osób, aby gracz mógł odgadnąć rozwiązanie.

Dzięki niemu zagadki zaczęły być rozwiązywalne, choć konieczność odnoszenia się do faktów sprawiła że zagadki stały się dosyć encyklopedyczno-teleturniejowe, ciężko teraz o jakieś abstrakcyjne pomysły.

Narzędzie do generowania fabuły Escape room?
#

Z całości jestem już teraz zadowolony, już w trakcie początkowych prac miałem sporo dobrej zabawy. Moim głównym problemem jest wymyślenie kreatywnych danych wejściowych (tematu, dodatkowych szczegółów), rezultat jest później prawie zawsze zaskakujący w pozytywny sposób.

Może pora na generator pomysłów na fabułę escape room? Brzmi jak pomysł na narzędzie do prototypowanie pomysłów na escape room ze sztuczną inteligencją :)

Cały czas staram się poprawić instrukcję dla ChatGPT, tak żeby rozrywka była bardziej angażująca,a zagadki nie były halucynacjami, tylko łamigłówkami których rozwiązanie można się domyślić z strzępków informacji dostarczanych razem z nimi.

Widzę że gra ma swoje ograniczenia jeżeli chodzi o poziom strachu, raczej ciężko wygenerować naprawdę straszną historię, ChatGPT preferuje raczej lekkie i zabawne teksty.

Zapraszam do gry! 🎮

Nie ma jeszcze artykułów do wyświetlenia